Alla inlägg den 15 maj 2014

Av kanomjagvill - 15 maj 2014 17:03

Helt ärligt, när man är småbarns förälder, vad kommer det sig att barnen föds med såna där små söta öron? För tydligen så är hörsel ingenting som utvecklas förrän i 10 årsåldern? Känns som att det enda jag gör är att tjata på barnen, speciellt på tjejerna, har tjatat sen 14.30 om att de ska duscha men ingenting händer. Blev tvungen till att ringa sambon som "hotade" med att helgen inte skulle bli som planerad. Stor gick och duschade iaf, Mellan har jag tjatat vidare på i 1 timme. Tur Liten bara är att ta på armen å göra det som ska göras med, annars hade det aldrig gått.
Helt ärligt, gör jag något fel i min uppfostran av barnen eller är alla såna? Jag vill inte alltid hålla på och tjata men tydligen är det det enda som hjälper. :(
Känner mig som en riktigt dålig förälder som alltid tjatar och är arg. Blä!

Av kanomjagvill - 15 maj 2014 10:13

Ibland blir jag så arg!
Ett exempel är när det kommer ungar i ca 15 års ålder på cykel, de kommer cyklande och tror sig äga världen, och vägen. Idag mötte jag två sådana, de kom cyklande på fel körbana, mot mig när jag körde Stor till skolan. Jag pekade och försökte få dem förstå att de ska cykla på andra sidan, men ingen förståelse alls. Fick peka flera gånger medan jag fortsatte köra. Till slut bytte de sida men jag kunde inte låta bli att veva ner rutan för att fråga dem om de kunde cykla alls.
Detta verkar vara ett vanligt problem, konstigt bara att knappa femåringen här i familjen greppar konceptet.

Här kommer lilla cykelskolan!
När du cyklar på en väg/gata, ska HÖGRA handen vara mot väg-/ trottoarkanten, när du cyklar på cykelbana (som kan vara belägen på båda sidor av vägen) ska du alltid möta andra cyklar så att du har VÄNSTERHANDEN emot dem, gångare kommer emot dig rakt framifrån, om de går på rätt sida, och DU ska köra förbi så du har HÖGRA handen närmast gångaren, i vissa fall är cykel- & gångbanan uppdelad i två delar, då behöver du bara bry dig om andra cyklister, om nu gångarna går där de ska, för nu har du ju lärt dig att cykla korrekt! :) och du, att cykla på trottoar, det är ALDRIG TILLÅTET!
Tack för mig!
Puss & kram fet textfet text

Ovido - Quiz & Flashcards